*** پیام مدیر :
مخاطب گرامی رسانه انزلی پرس، شما در حال مشاهده نسخه جدید و تجمیعی انزلی پرس هستید ، از این پس رسانه های ملوانی ، رادیو انزلی و گیل نوا در انزلی پرس به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

  • شناسه : 12428
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۳
احتمال اتمام پروژه راه‌آهن رشت-انزلی تا پایان دولت روحانی

احتمال اتمام پروژه راه‌آهن رشت-انزلی تا پایان دولت روحانی

این مسیر ریلی استراتژیک با اتصال ریلی ایستگاه اصلی رشت در جیرده به ایستگاه پیربازار رشت و پس از عبور از ایستگاه پیربازار به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی وصل شده و مسیری دیگر نیز به بندرانزلی ختم می‌گردد.

راه آهن رشت به کاسپین

به گزارش انزلی پرس و به نقل از اقتصاد ۲۴، پروژه راه آهن رشت – انزلی – کاسپین – آستارا یکی از بارزترین پروژه های استراتژیک عمرانی و زیرساختی شمال کشور محسوب می گردد که با بهره برداری از آن زیرساخت مناسب جهت افزایش قابل توجه مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای منطقه، اوراسیا و اروپایی فراهم شده و در عین حال زمینه تکمیل حلقه های فعال سازی کریدور شمال-جنوب از طریق این طرح با اهمیت اقتصادی پدید می آید. مجموعه دلایلی که زمینه اهمیت بیش از پیش اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری و قرار گرفتن به عنوان دستور کار جدی دولت یازدهم شده است.

مهندس رحیم شوقی، معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد انزلی در همین زمینه گفت: طبق دستور ریاست جمهوری و پیگیری های مداوم دکتر نوبخت و دکتر بانک؛ پروژه راه آهن با سرعت مناسبی در حال تکمیل می باشد.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی استراتژیک با اتصال ریلی ایستگاه اصلی رشت در جیرده به ایستگاه پیربازار رشت و در نهایت به مجتمع بندری کاسپین ختم می‌شود، افزود: طول مسیر به طور تقریبی برابر ۳۷ کیلومتر می‌باشد که از این مقدار ۲۷ کیلومتر طول خط ریل ایستگاه جیرده به پیربازار را در بر گرفته و حدود ۱۰ کیلومتر آن پس از عبور از ایستگاه پیربازار به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی وصل شده و مسیری دیگر نیز به بندر انزلی ختم می‌گردد.

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد انزلی پیمانکار این پروژه را شرکت استراتوس و مشاور آن را نیز شرکت ایران استن اعلام کرد که زیر نظر شرکت ساخت وتوسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور فعالیت می‌نماید و اضافه کرد: بخش اعظمی از مسیر ۱۰ کیلومتر در خارج از محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد و صرفاً ۲ کیلومتر آن در محدوده منطقه قرار گرفته است.

مهندس رحیم شوقی

وی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر اینکه ۴۰۰ میلیارد ریال از هزینه‌های بخش زیربنایی به عهده این سازمان می‌باشد که همزمان با پیشرفت پروژه تأمین می‌شود، گفت: برآورد انجام شده توسط مشاور در بخش زیرسازی رقمی بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال را شامل می‌شود که با احتساب تعادیل مربوطه و افزایش تورم این رقم بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد ریال را در بر خواهد داشت.

شوقی با تأکید براینکه اتصال منطقه آزاد انزلی یکی از مهمترین طرح‌های زبربنایی سازمان منطقه آزاد انزلی در مسیر ایفای نقش موثر در تسهیل، تسریع و توسعه مبادلات کشورمان می‌باشد، اظهار داشت: در همین راستا روند اجرایی پروژه مورد پیگیری روزانه مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد انزلی بوده و با ایجاد تعاملات لازم با شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور؛ علاوه بر تملک اراضی مسیر، جبهه‌های فرآوانی برای کار بر روی پیمانکار گشوده شده و با عنایت به لزوم تسریع در پل‌های مسیر راه آهن، با پیگیری‌های صورت گرفته، چندین دستگاه حفار و افزودن بر ماشین آلات راهسازی از سوی پیمانکار، روند احداث با سرعت بیشتری در حال انجام است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص اهمیت اتصال منطقه متبوع خود به خط ریل سراسری کشور که زمینه اتصال بنادر جنوبی و شمالی کشور را فرآهم می کند می افزاید: این اتصال می تواند باعث افزایش میزان صادرات و حجم ترانزیت کالا در بنادر جنوبی کشورمان و اتصال آنها به بندر کاسپین را به وجود آورد و در عین حال در مسیر کریدور شمال-جنوب، موجبات تسهیل و تسریع در فرآیندهای حمل و نقلی کالا تا بندر هلسینکی در فنلاند را در پی داشته باشد.

شوقی در پایان خاطر نشان کرد: این خط ریلی علاوه بر اهمیت آن برای کشور مورد پیگیری جدی سرمایه گذاران روسیه، هندوستان و قزاقستان قرار دارد و با اتصال ریلی به بندر کاسپین بخش قابل توجهی از سرمایه های خارجی را وارد کشور خواهد نمود و می تواند موجب رونق فعالیت اقتصادی برای کشورهای مذکور گردد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

لطفا به سوال امنیتی پاسخ دهید *