بیوگرافی اصغر شیرپور؛ بازیکن آبکناری ملوان و استاد کرنرهای مستقیم در فوتبال ایران
اصغر شیرپور یکی از چهرههای اصیل و ریشهدار فوتبال شمال کشور است. او در روستای فوتبالخیز آبکنار متولد شد؛ همانجایی که ستارههایی مثل محمد مایلیکهن و محسن صنوبری نیز از آن برخاستهاند. شیرپور یکی از بازیکنان فنی و پرتلاش تیم فوتبال ملوان بندرانزلی بود که با بازی جنگندهاش در خط میانی، جایگاه خاصی میان هواداران پیدا کرد.
مهارتی که نامش را جاودانه کرد
در دنیای فوتبال، بازیکنانی هستند که به مهارتی خاص معروف میشوند. اصغر شیرپور استاد ضربات کرنر مستقیم با بیرون پا بود؛ مهارتی که او را از بسیاری همدورهایهایش متمایز میکرد. بهندرت میشد در فوتبال ایران بازیکنی را دید که بتواند از نقطه کرنر، بدون هیچ برخوردی، توپ را مستقیماً وارد دروازه حریف کند.
یکی از معروفترین این گلها در جام حذفی سال ۱۳۶۸ رقم خورد؛ جایی که شیرپور مقابل تیم شاهین اهواز، با ضربهای بینظیر از روی کرنر، دومین گل ملوان را به زیبایی هر چه تمامتر به ثمر رساند.
ویدیوی کوتاهی از صحبتهای محسن صنوبری، همبازی اصغر شیرپور، نیز در همین پست منتشر شده که در آن با احترام از تواناییهای فنی و اخلاقی شیرپور یاد میکند.
لقب “استاد کرنرهای بیرونپا”
هواداران ملوان به شیرپور لقب «استاد کرنرهای بیرون پا» داده بودند؛ لقبی که حاصل سالها دقت، تمرین، تکنیک و حضور مؤثر در میدان بود. او با پاسهای بیرونپای دقیق و بازی باهوش در مرکز میدان، همیشه یکی از تکیهگاههای اصلی تیم بهشمار میرفت.
دوران درخشان در سپیدرود رشت
پس از سالهای طلایی در بندر انزلی، اصغر شیرپور مدتی را نیز با پیراهن شماره ۸ تیم سپیدرود رشت سپری کرد. دوران حضور او در سپیدرود هم پرفروغ بود و با نمایشهایی تحسینبرانگیز، توجه فوتبالدوستان گیلانی را به خود جلب کرد.
شخصیتی فراتر از زمین فوتبال
چیزی که اصغر شیرپور را از بسیاری بازیکنان متمایز میکرد، تنها تواناییهای فنیاش نبود. او شخصیتی مؤدب، متین و بیحاشیه داشت. همین اخلاق حرفهای باعث شد که حتی سالها پس از بازنشستگی، نامش همچنان با احترام در محافل فوتبالی گیلان برده شود.
درخشش با کمترین امکانات
اصغر شیرپور نه فقط یک بازیکن ملوان، بلکه نمادی از فوتبال مردمی، خاکی و عاشقانهی شمال ایران بود. نسلی که با کمترین امکانات، بیشترین افتخار را برای فوتبال انزلی رقم زد. یاد او در ذهن هواداران ملوان، همیشه زنده خواهد ماند.




تنظیم متن : اسماعیل راد